Dit tekstanalytische instrument kijkt naar de criteria correspondentie, consistentie en correctheid en beoordeelt op vijf verschillende tekstniveaus, namelijk: tekstsoort, inhoud, opbouw, formulering en presentatie. Wij werden uitgedaagd om onderzoek te doen naar het CCC-model binnen de uitgeverij. Als extraatje hadden we de mogelijkheid om onze artikelen te bundelen en samen een boek uit te brengen.
Hoe kan het CCC-model ons, als redacteuren in de dop, helpen? Dat zijn we in tweetallen gaan uitzoeken. Ieder tweetal nam een genre voor zijn rekening en zocht tot op de bodem uit of en vooral hoe het CCC-model redacteuren binnen dat genre kan helpen. De bestudeerde genres liepen uiteen van Young Adult-literatuur tot klassiekers en van biografieën tot literaire romans. Al snel bleek er een groot verschil tussen fictie en non-fictie te zijn wat betreft de omgang met het model. Waar een redacteur bij non-fictie sterk let op de correctheid van gegevens, let hij of zij bij een literaire roman juist meer op elementen als structuur en spanningsopbouw. Het bleek moeilijker te zijn om het CCC-model op fictie toe te passen dan op non-fictie, omdat stijl hierbij een belangrijke rol speelt. Om ook stijl in het model te betrekken, zou de C van creativiteit een goede toevoeging zijn.
Uiteindelijk is het de taak van de redacteur om knopen door te hakken en samen met de auteur tot een mooie tekst te komen. Het CCC-model is daar een zeer handig hulpmiddel bij. We zullen het model allemaal ongetwijfeld in ons achterhoofd hebben als we ons later als redacteur over een manuscript buigen.